Deprese a akné a vliv stresu na akné
Zobrazit více

Důsledky života s akné

Jaký může mít akné psychický dopad a jaký vliv na akné má naopak naše duševní pohoda?

Facebook, Instagram, filmy, titulní stránky časopisů. Cokoli si vzpomenete. Kamkoli se podíváme, všude nás obklopují snímky krásných lidí. Je snadné zapomenout, že prošly významnými úpravami. 
Tento článek je věnován specifickým tlakům, kterými může pěkný vzhled působit na lidi s akné. Zde vysvětlujeme souvislost mezi akné, úzkostí, depresí a stresem a máme pár návrhů, jak si zachovat pozitivní postoj. Protože pleť je odrazem naší fyzické i duševní pohody. Když jsme ve stresu, trpí jím i pleť, a to může být spouštěcím mechanizmem pro vznik pupínků a akné.

Jaké překážky způsobuje život s akné?

Naše pleť je jednou z prvních věcí, kterou si na nás lidé všimnou. Většina z nás si sice uvědomuje, že vzhled není všechno, ti, kdo trpí akné, se mohou cítit v nevýhodě ve společnosti, která, jak se zdá, klade stále větší důraz na vzhled. Někteří se s tím dokážou vyrovnat lépe než jiní, ale u řady lidí má život s akné psychické i fyzické důsledky. Jaká jsou příčiny?

1. Neznalost

Stále existují lidé zatížení předsudky o těch, kdo trpí akné. To je smutná pravda. Mylně se domnívají, že lidé s akné musí mít horší hygienu. I odborníci často užívají formulaci „nečistá kůže“.

2. Neschopnost empatie

Lidé bez akné často plně nechápou, jaké to je něčím trpět. Mohou slovem zranit bez špatného úmyslu. Komentáře v tom duchu, že nosíte „příliš mnoho make-upu“ jsou stresující, když se snažíte zakrýt svou problematickou pleť.

3. Když máte akné, je těžší flirtovat


Lidé s akné mají často nižší sebedůvěru a jsou plašší než ti s pletí bez pupínků. Akné může být pro flirt překážkou.

4. Šikana

Mladí lidé často jednají unáhleně a říkají věci, kterých později litují. Šikana a společenská diskriminace v citlivém věku dospívání může mít s přibývajíícími léty významný dopad na osobnost člověka.

5. Profesní diskriminace

První dojmy hrají svou roli a když se ucházíte o zaměstnání nebo o povýšení, může akné proces znesnadnit, zvláště v odvětvích, kde je důležitý vzhled.

Jak působí akné na city a chování?

Akné může způsobit depresi
Akné může způsobit depresi: nesmíte tiše trpět
Deprese z akné způsobená nerealistickými zobrazeními krásy
Obklopují nás nerealistická zobrazení krásy

Akné u dospívajících i u dospělých může vést ke ztrátě sebevědomí, někdy až ke komplexu méněcennosti.  

Studie ukazují, že lidé s akné jsou náchylnější k depresím, úzkosti a sociálním fobiím než lidé bez akné.1-7 Jiné studie prokazují, že úzkost a akné se obvykle provázejí.2-4,7-12  Výzkumy též naznačují, že akné má větší psychický dopad na ženy než na muže.1

Psychický dopad akné může vést ke změnám chování a mnoho těch, kteří jím trpí:
- se vyhýbá očnímu kontaktu s ostatními 
- působí plaše 
- se skrývá pod šátky, čepicemi, dlouhými vlasy nebo nadměrným množstvím make-upu 
- nosí svůj make-up i v noci, protože se za skutečný stav své pleti stydí před partnerem 
- přestane cvičit a zapojovat se do sportovních aktivit 
- se odmítá fotografovat
- se vyhýbá sociálním interakcím

 

„Akné může představovat obrovskou psychickou zátěž, jelikož lidé trpící akné se cítí jsou úzkostní, cítí se rozpačití a stigmatizovaní. Nesmíte tiše trpět. Nejlépe Vám mohu poradit, abyste se poradili se svým lékařem a začali se co nejdříve léčit. Pak vám již nemoc nebude zasahovat do života a lépe zabráníte depresi.”

MUDr. Markus Reinholz, Dermatolog

 

Co můžete udělat, abyste se cítili lépe?

Renomovaný dermatolog a specialista na akné, Dr. Markus Reinholz, se dělí o svá doporučení, jak se lépe vyrovnat s psychickým dopadem akné:

1. Vyhledejte pomoc

Akné a deprese: poraďte se se svým lékařem
Váš lékař Vám pomůže nad akné zvítězit: fyzicky i psychicky

Čím dříve začnete s léčbou, tím dříve zvládnete své emoce. Výzkumy ukazují, že úzkost a deprese zpravidla při lékařském ošetřování akné ustupují.5-9 Váš lékař Vám bude schopen poradit a předepsat léčbu, která je pro Vaši pleť nejlepší, a také Vám zodpovědět veškeré Vaše dotazy. Zde si přečtěte doporučení Dr. Reinholze k tomu, kdy vyhledat lékaře. Trochu se o možnostech medikamentózní léčby akné můžete dozvědět také v článku léky na akné: jaké jsou nejběžnější léčiva?  a léky na akné a jejich možné vedlejší účinky.

2. Používejte vhodné přípravky péče o pleť

Bojujte s depresí z akné tím, že zůstanete společenští
Přátelství a smích pomáhají překonat pocity deprese způsobené akné

Zabarvené krémy a krycí tyčinky pomohou zakrýt komedony a pupínky. To může opravdu prospět sebevědomí, je to však snazší pro ženy než pro muže. Ujistěte se, že používáte nekomedogenní produkty (které neucpávají Vaše póry), které v ideálním případě kladně působí na Vaši pleť. Krycí tyčinka Eucerin DERMOPURE Cover Stick pupínky zároveň potlačuje i zakrývá, tak se Vám v jednom přípravku dostane péče i krytí. Více si přečtěte v článku Jak vybírat a aplikovat make-up na pleť náchylnou k akné.

Dále, a to je důležité, nezapomeňte si večer make-up odstranit, aby mohla Vaše pleť přes noc zregenerovat. Více informací o čištění pleti náchylné k akné a péči o ni naleznete v článku Jaké přípravky péče o pleť a jaký postup jsou nejlepší pro pleť náchylnou k akné?

3. Pečujte o sebe

Cvičení (nejlépe ve skupině, raději než o samotě), zdravý životní styl (je čas přestat s tím kouřením) a vyvážená strava. A to je jen několik kroků, kterými můžete posílit svou sebedůvěru, udržet se v dobré náladě a prospět své pleti. Více se dozvíte v článcích Jaké účinky má cvičení na akné, Akné a strava: základní informace a Jaké změny v jídelníčku mohou prospět mé pleti?

4. Udržujte přátelství

Jsme společenští tvorové a pro náš celkový pocit pohody je důležitý čas, který kvalitně sdílíme s přáteli. Lidé s akné někdy přestávají chodit mezi lidi, což ke stresu spíše přispívá, než aby jej snižovalo. Pokud je pro Vás těžké o svých citech hovořit s přáteli a rodinou, poraďte se se svým lékařem nebo zvažte možnost připojit se k některé terapeutické skupině. 

5. Zkuste se nenechat vystresovat

Víme, to se snáze řekne, než udělá, ale stres je známým spouštěcím mechanizmem akné.13 Jak působí, můžete zjistit v článku Akné a stres. Vyzkoušejte si některou z rozmanitých technik, které lidem pomáhají uvolnit se (o nich si přečtete v článku tipy na snížení stresu) nebo požádejte o radu svého lékaře.

Pleť bez poskvrny je těžko dosažitelným ideálem, Vy ale můžete hodně udělat pro to, abyste své pleti prospěli a udrželi si dobrou náladu.

Dosáhněte té správné rovnováhy: 10 tipů, jak se vypořádat se stresem

1. Jste na sebe tvrdí?

Jak se vidíte? Máte nereálná očekávání v tom, jak Vás vidí ostatní? Tyto otázky je dobré si položit, abyste se přesvědčili, zda na sebe nejste příliš přísní. Mnozí viní média z toho, že nastavili nereálné cíle v oblasti krásy. Pocit, že se stále Vám nedaří těchto cílů dosáhnout je stresující – zvlášťe, když je Vaše pleť náchylná k akné. Zde maleznete více informací o psychosociálním dopadu akné.

Zkuste si pravidelně připomínat, že nikdo není dokonalý. Zaměřte se na své silné stránky, oslavujte pozitiva a snažte se neulpívat na věcech negativních. Tento důležitý krok Vám dodá více vnitřního štěstí, budete se cítit pohodověji mezi ostatními a šance, že se u Vás objeví stresové akné, se sníží.

2. Meditace

Podle řady lidí je odpovědí na každodenní kognitivní stres meditace. Slovo „meditace“ pochází z latinského pojmu „meditatio“, což znamená „myslet“ nebo „být ponořen v myšlenkách“. Meditace je o umění „vypnout“, naslouchat sebe sama a zaměřit se na své tělo, zejména na dýchání. Je důležité, abyste meditovali tam, kde se cítíte opravdu dobře a kde je mír a klid.

3. Autogenní trénink

Autogenní trénink je technika, která Vám umožní regulovat svůj dech a srdeční rytmus a dosáhnout relaxace těla slovními pokyny. Někdy ji přirovnávají k hypnóze. Jedná se o sérii šesti cvičení, jejichž zvládnutí vyžaduje čas, praxi a odhodlání. Když se je však naučíte, mohou být účinným způsobem, jak dosáhnout hluboké relaxace, zvládnout chronický stres a zabránit vzniku akné ze stresu.

4. Jóga

Jóga je zdraví prospěšnou směsí odpočinku a pohybu a pozitivním a zklidňujícím vlivem na tělesnou a duševní pohodu. Může prospět i Vaší kůži. Jen pár cviků jógy denně může přinést úžasné výsledky a mnoho lidí zachová této technice věrnost po celý další život. 

5. Vyspěte se do krásy

Každý, kdo se někdy po neklidné noci cítil náladový a podrážděný, ví, jak důležitý je pro relaxaci a rovnováhu kvalitní noční spánek. I Vaše pleť potřebuje spánek ke svému zotavení a regeneraci. Ve studiích se zjistilo, že příliš málo spánku podporuje vznik zánětu – což je jedna z příčin akné.15

Kolik spánku potřebujete, to záleží na každém jednotlivci, obvykle se za optimální považuje šest až osm hodin spánku denně. Zde vám navrhneme několik tipů, které Vám pomohou rychle a hluboce usnout:
- Přesvědčte se, že je ve Vaší ložnici úplná tma
- Ideální teplota je někde mezi 15°C a 18°C
- Ložnici používejte pouze k spánku: v ložnici nepracujte, nesledujte televizi ani nehrajte počítačové hry.

6. Snažte se práci brát více uvolněně

Svět, ve kterém pracujeme, nabírá na rychlosti a složitosti. Očekává se od nás, že zvládneme více úkolů v kratším čase a tlak, abychom byli „vždy v obraze“, může být značný. Z toho jsou někteří lidé nešťastní a frustrovaní, mohou se objevit stresové skvrny. Snažte se vyniknout bez toho, abyste si stres pustili k tělu. Klíčem k co nejvyšší produktivitě a k minimalizaci stresu je naplánovat si den tak, abyste se mohli řídit jasným rozvrhem a abyste věděli, na čem budete pracovat a kdy. Snažte se během dne zařadit krátké přestávky.

7. Dopřejte si den péče „wellness“

Najděte si uklidňující rituál, který Vám pomůže snížit stres, a odměňujte se vždy, když začne být tlak příliš velký. Můžete se jednat o relaxační koupel s pleťovou maskou, po které se necháte chvíli hýčkat péčí, měsíční návštěva lázní, sauny nebo termálních koupelí, či pravidelné masáže. Ať už zvolíte cokoliv, dopřejte svému tělu a mysli čas na to, aby si tu chvíli opravdu prožily. Tím snáze dosáhnete úlevy od napětí, posílíte ducha a vyhnete se stresovému akné.

8. Buďte fit

Všichni známe ten dobrý pocit po dlouhé procházce nebo běhu na čerstvém vzduchu: naše mysl je bdělá, tělo se cítí skutečně naživu a pleť má svěží a zářivý vzhled. Cvičení však není přínosem jen pro tělo. Uvolňují se hormony štěstí, které přispívají ke klidu a pocitu sebevědomí, a zlepší se nám nálada. Více si můžete přečíst v části akné a sport.

9. Zdravá výživa

Zdravá výživa Vašemu tělu pomůže se se stresem lépe vyrovnat. Co by tedy mělo být na jídelním lístku? Na živiny bohaté, vyvážené a přirozené potraviny a spousta čerstvých a syrových plodin. Dodávají vitamíny a minerály, které jsou právě v období stresu tolik důležité. Káva, čaj, cukr a energetické nápoje nejsou vhodné, protože tělo spíše povzbuzují, než aby mu pomohly se uvolnit.

Zdravé stravovací návyky jsou pro osoby trpící akné obzvláště důležité. Více informací naleznete v článku Akné a výživa.

10. Rovnováha mezi prací a soukromým životem

Rovnováha mezi prací a životem se odvíjí od vztahu mezi Vaším profesionálním a soukromým životem, který by měl být co nejvyváženější. Není problém na krátkou dobu zanedbat jedno ve prospěch druhého, ale dlouhodobá nerovnováha vede k pocitu nespokojenosti a ke stresu. Kritickým faktorem často je, jak nakládáte s časem. Proto se nenechávejte pohltit činnostmi, kde se časem snadno plýtvá: sledování sociálních médií, aktualizace příspěvků a prohlížení internetu trvá déle, než by se zdálo. Snažte se nastavit si jasné priority. To Vám pomůže rozeznat to důležité od méně důležitého.

1 Ramos-e Silva a kol., BJD, 2015, 172 (Suppl. 1): 20-26

2 Yazici K, Baz K, Yazici AE, Kokturk A, Tot S, Demirseren D, a kol. Disease-specific quality of life is associated with anxiety and depression in patients with acne (Kvalita života specifická pro onemocnění je u pacientů s akné spojena s úzkostí a depresí). J Eur Acad Dermatol Venereol 2004;18:435-9.

3 Sayar K, Ugurad I, Kural Y, Acar B. The psychometric assessment of acne vulgaris patients. (Psychosomatické zhodnocení pacientů s acne vulgaris) Dermatol Psychosom 2001; 1:62-5.

4 Khan MZ, Naeem A, Mufti KA. Prevalence of mental health problems in acne patients. (Prevalence psychických zdravotních problémů u pacientů s akné) J Ayub Med Coll Abbottabad 2001; 13:7-8.

5 Gupta MA, Gupta AK. Depression and suicidal ideation in dermatology patients with acne, alopecia areata, atopic dermatitis and psoriasis. (Deprese a sebevražedné myšlenky u pacientů s akné, alopecia areata, atopickou dermatitidou a psoriázou) Br J Dermatol 1998; 139(5):846-50.

6 Preston K. Depression and skin diseases. (Deprese a kožní onemocnění) Med J Aust 1969; 1(7):326-9.

7 Polenghi MM, Zizak S, Molinari E. Emotions and acne. (Emoce a akné) Dermatol Psychosom 2002; 3:20-5.

8 Aktan S, Ozmen E, Sanli B. Anxiety, depression, and nature of acne vulgaris in adolescents. (Úzkost, deprese a povaha acne vulgaris u dospívajících) Int J Dermatol 2000; 39(5):354-7.

9 Schulpis K, Georgala S, Papakonstantinou ED, Michas T. Psychological and sympatho-adrenal status in patients with cystic acne. (Stav psychiky a sympato-adrenálního systému u pacientů s cystickým akné) J Eur Acad Dermatol Venereol 1999; 13:24-7.

10 Wu SF, Kinder BN, Trunnell TN, Fulton JE. Role of anxiety and anger in acne patients: a relationship with the severity of the disorder. (Úloha úzkosti a hněvu u pacientů s akné: vztah k závažnosti onemocnění) J Am Acad Dermatol 1988; 18(2 Pt 1):325-33.

11 Grahame V, Dick DC, Morton CM, Watkins O, Power KG. The psychological correlates of treatment efficacy in acne. (Psychologická korelace účinnosti léčby u akné) Dermatol Psychosom 2002; 3:119-25.

12 Medansky RS, Handler RM, Medansky DL. Self-evaluation of acne and emotion: a pilot study. (Samohodnocení akné a emoce pacientem: pilotní studie) Psychosomatics 1981; 22(5):379-83.

13 Impact of psychological stress on acne. (Dopad psychického stresu na akné) Jović a kol. Acta Dermatovenerol Croat 2017; 25(2): 133-141

14 The Effects of Relaxation Before or After Skin Damage on Skin Barrier Recovery: A Preliminary Study (Vliv relaxace před poškozením kůže či po něm na obnovu kožní bariéry: předběžná studie), Robinson, Hayley MSc; Jarrett, Paul FRCP, FRACP; Broadbent, Elizabeth PhD, Psychosomatic Medicine: Říjen 2015 Svazek 77 Vydání 8 str. 844-852

15 www.medicaldaily.com/lack-sleep-inflammatory-diseases-arthritis-periodontis-cancer-391321

Najít nejbližší lékárnu s výrobky Eucerin